Moderaterna
Våra vallöftenVår politikVåra politikerVåra motionerAktuelltLättläst
Bli medlem
Moderaterna

Moderaterna i Falkenberg

För ett starkare Falkenberg

Länkar

  • Ge en gåva
  • Bli medlem
  • Moderaterna

Politik

  • Vår politik
  • Våra politiker
  • Våra motioner

Genvägar

  • Aktuellt
  • Engagera dig

Utforska

  • Mandatpusslaren
  • Mandatpusslaren Plus
  • Falkenberg-kvizzen
  • Flyg över Falkenberg
  • Falkenberg i siffror
  • Budgetkollen
  • Från plan till hem
  • Valsedeln 2026

Kontakta oss

  • falkenberg@moderaterna.se

© Moderaterna i Falkenberg 2026

Made by Frej Andreassen

Vår politik — lättläst

Här sammanfattar vi det viktigaste i vår politik. Korta meningar, enkla ord.

Ekonomi

  • Skatten ska inte höjas. På sikt vill vi sänka den.
  • Kommunen ska inte låna mer pengar än den behöver.
  • Pengarna ska gå till skola, vård och omsorg — inte till byråkrati.
  • Fusk med bidrag och ersättningar ska stoppas.

Skola

  • Alla barn ska kunna läsa, räkna och skriva i fjärde klass.
  • Vi vill testa frukost i skolan.
  • Barn som behöver extra hjälp ska få det tidigt — inte för sent.
  • Det ska vara lugn och ro i klassrummet.
  • Elever i åttan ska få prova på att jobba — några timmar i veckan hos lokala företag.

Trygghet

  • Du ska känna dig trygg i hela Falkenberg — i centrum, på skolvägen, hemma.
  • Bättre belysning och kameror där det behövs.
  • Stopp för öppen drogförsäljning i centrum och vid skolor.
  • Brott inom kommunen ska alltid polisanmälas.
  • Stärkt arbete mot våld i nära relationer och hedersförtryck.

Äldreomsorg

  • Du ska känna igen personalen som kommer hem till dig.
  • Personalen ska kunna bra svenska.
  • Mindre administration — mer tid med de äldre.
  • Trygga boenden med bra teknik och mänsklig värme.

Företag och jobb

  • Det ska gå snabbare att få bygglov och tillstånd.
  • Kommunen ska hjälpa företagare, inte göra det krångligt.
  • Enklare regler för restauranger, uteserveringar och evenemang.

Bostäder

  • Fler bostäder vid kusten, Ätran och i centrum.
  • Seniorboenden som frigör hus för barnfamiljer.
  • Snabbare planering av nya bostäder.

Hela kommunen

  • Fler tåg till och från Falkenberg.
  • Bättre bussar, även kvällar och helger.
  • Landsbygden ska fungera — inte bara centrum.

Vill du veta mer?

Läs hela vår politik på Vår politik.